روابط عمومی ۰۹۰۲۲۰۰۷۸۷۰ پاسخگویی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ (به جز ایام تعطیل)

تا به حال نام " فلکه آب" را شنیده اید

تا به حال نام " فلکه آب" را شنیده اید

تا به حال نام " فلکه آب" را شنیده اید


اگر شما از هموطنان غیرمشهدی و یا غیر خراسانی باشید واژه هایی مانند :«فلکه» یا «میلان» برایتان ناآشنا خواهد بود اما در سفر به مشهد مقدس حتما این کلمات را خواهید شنید.
در گویش مشهدی، «فلکه» معادل میدان است؛ هما‌ن‌طور که «میلان» بجای کوچه استفاده میشود. 
وقتی می‌گوییم «فلکه آب»، منظورمان همان «میدان آب» است که البته به صورت رسمی در شهر مشهد، «میدان بیت‌المقدس» نامیده می‌شود. اما چرا " آب " ؟

این میدان که در ابتدای خیابان امام رضا (ع) قرار دارد و بسیار به حرم مطهر نزدیک است تا پیش از طرح توسعه حرم رضوی، فاصله قابل توجهی تا حرم داشت. هنگامی که در سال ۱۳۱۳ خورشیدی، این میدان را ساختند، نام دقیقی، شاعر نامدار خطه توس را بر آن گذاشتند و تا مدتها به همان نام باقی بود، اما زمانی که پس از شهریور ۱۳۲۰، نیرو‌های اشغالگر شوروی در مشهد دست به انجام کار‌های عمرانی زدند و نخستین چاه عمیق را برای تهیه آب مورد نیاز، در این میدان حفر کردند، نام دقیقی به تدریج تغییر کرد و کم کم مردم از ترکیب «فلکه آب» که به نوعی اشاره به چاه حفر شده داشت، استفاده کردند و به این ترتیب، میدان آب متولد شد و با وجود تغییر نام‌های متعدد در دوره‌های بعد، همچنان فلکه آب اصالت نامش را نزد مشهدی‌ها و البته زائران علی بن موسی‌الرضا (ع) حفظ کرده است .
 

0 نظر

ارسال دیدگاه

ورود

اکانت ندارید؟ ثبت نام

رمز جدید برای شما پیامک خواهد شد